برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سوشال لیسنینگ: به آنچه می‌شنوید عمل کنید

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مطمئنا عدم آشنایی با نظرات مشتریان وفادار و احتمالی درباره کسب و کارتان شما را از موفقیت دور می‌کند. همچنین، بی توجهی به مطالب نوشته شده توسط آنها در شبکه‌های اجتماعی به ضرر شما تمام خواهد شد. به هر حال، با صرفنظر کردن از انجام تحقیقات بازار فرصت متحول کردن کسب و کارتان را از دست می‌دهید. اینجاست که سوشال لیسنینگ می‌تواند به شما در ایجاد استراتژی‌های بازاریابی جهت برآورده کردن انتظارات مشتریان و درک آنها کند.

سوشال لیسنینگ چیست؟

اساسا سوشال لیسنینگ یعنی اینکه به حرف‌های دیگران در شبکه‌های اجتماعی درباره برند خودتان و رقبای اصلی گوش دهید. این فرایند نشان می‌دهد که درباره برندتان چه بحث‌هایی می‌شود و این گفتگوها در کدام شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهند. انجام این کار امکان کسب اطلاعات ارزشمندی را می‌دهد. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید در مورد محصولات، استراتژی‌های بازاریابی و خدمات مشتری تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرید.

از طرف دیگر، ابزارهای این فرایند هم به شما دیدگاه وسیع‌تری می‌دهند تا بتوانید کسب و کارتان را به طور قابل توجهی گسترش دهید. از جمله ابزارهای رایگان گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی می‌توان به Buffer، Buzzsumo، Mention و Agorapulse اشاره کرد.

سوشال لیسنینگ چیست؟

چرا به سوشال لیسنینگ نیاز دارید؟

با سوشال لیسنینگ می‌توانید به داده‌های کاربران دسترسی پیدا کنید. یعنی داده‌هایی که توانایی بهینه سازی هر بخش از سفر مشتری را دارند. داشتن این اطلاعات باارزش و معتبر روی کسب و کارتان تاثیر خیلی زیادی می‌گذارد. در ادامه زمینه‌هایی از کسب و کارها را معرفی می‌کنیم که این فرایند می‌تواند تا حد زیادی تقویت کند:

  • سلامت برند (Brand health): نشان می‌دهد که برند شما چقدر به وعده‌های خود عمل می‌کند تا بتوانید صدای برندی را مطابق با بازار هدف‌تان ایجاد کنید.   
  • هوش رقابتی (Competitive intelligence): عاملی است که با استفاده از آن می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی عملکرد یک برند رقیب را زیر نظر بگیرید.
  • تجزیه و تحلیل کمپین و پایش رویداد: می‌تواند میزان تاثیر کمپین‌ها و رویدادهای شما روی مشتریان را اندازه گیری کند.
  • تحقیقات بازار: با استفاده از منابع محدود فرآیند جمع آوری داده‌ها را مقرون به صرفه می‌کند.
  • نرخ تعامل شبکه‌های اجتماعی: در برقراری ارتباط با مشتریانی کمک می‌کند که دنبال راه حل‌هایی قابل ارائه توسط محصولات‌تان هستند.  
  • دوری از بحران: می‌توانید یک مشتری ناراضی یا محصولات ضعیف را ردیابی کنید.

فرایند آماده سازی برای سوشال لیسنینگ

در حالت کلی، باید بدانید که افرد در مورد برند شما چه حرف‌هایی می‌زنند. در این راستا، با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید یک استراتژی سوشال لیسنینگ مناسب را برای پیش راندن کسب و کارتان ایجاد کنید:

تعیین اهداف

اولین مرحله تعیین اهدافی است که با سوشال لیسنینگ می‌توانید به آنها دست پیدا کنید. می‌توانید از اهداف زیر هر کدام که مد نظرتان است را انتخاب کنید:

  • افزایش جذب مشتری و کشف فرصت‌های جدید برای به دست آوردن سرنخ
  • جمع آوری اطلاعاتی در مورد پذیرش یا عدم پذیرش یک محصول جدید توسط بازار
  • جمع آوری اطلاعاتی در مورد جایگاه‌تان در مقایسه با رقبا
  • شناسایی مشتریان و ایجاد یک پرسونای خریدار برای بهبود استراتژی تعیین هدف
  • جمع آوری اطلاعات تعداد افراد گفتگو کننده درباره کسب و کارتان جهت تعیین سطح آگاهی از برند
  • پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با صنعت مربوطه برای استفاده برای سئو سایت

شناسایی نوع داده‌های مورد نیاز

به محض تعیین اهداف باید برای جمع آوری داده‌ها یک سری پارامتر تعیین کنید. یعنی باید دقیقا مشخص کنید که چه داده‌هایی باید از طریق شبکه‌های اجتماعی جمع آوری شوند تا فهرستی از آنها ایجاد کنید. از این نظر، تهیه فهرستی از کلمات کلیدی مربوط به جایگاه‌تان می‌تواند شروع خوبی باشد. این فهرست با پایش رقبا شما را با گفتگوهای پرطرفدار در صنعت‌تان آشنا می‌کند. علاوه بر این، باید دستورالعمل‌هایی را در همان تاریخ‌هایی ایجاد کنید که به جستجوی اطلاعات در آنها نیاز دارید.

راه اندازی ابزار سوشال لیسنینگ

مجموعه داده‌های اصلی دیگر هم به گفتگوهای مستقیم درباره نام برند، دسته‌های شبکه‌های اجتماعی و نام محصولات‌تان ارتباط دارند. بر این اساس، باید نام برندهای رقبا و اصطلاحات رایج صنعتی را رصد کنید. حتی دنبال کردن کمپین‌های هشتگ، کلمات کلیدی و نام کارکنان کلیدی سازمان‌تان می‌تواند دسترسی به مکالمات مهم را امکانپذیر کند. همچنین، بخشی از استراتژی شما باید به ایجاد پاسخ‌های از پیش تعیین شده برای اطلاعات جمع ‌آوری‌ شده از داده‌ها مرتبط باشد.

این پاسخ‌ها می‌تواند نحوه پاسخ دهی به کامنت‌های مثبت و منفی را شامل شود.

راه اندازی ابزار سوشال لیسنینگ

اصولا برای سوشال لیسنینگ باید بتوانید به چندین شبکه اجتماعی محبوب دسترسی داشته باشید. در این راستا، باید به کمک یک ابزار مناسب داده‌هایی مورد نیاز را به دست آورید. متاسفانه انجام دستی این کار امکانپذیر نیست. بنابراین، باید ابزاری را انتخاب کنید تا اطلاعات ضروری را دریافت کند. یک ابزار عالی می‌تواند به شما در پایش گفتگوها، منشن‌ها، هشتگ‌ها و کلمات کلیدی کمک کند.

بهتر است ابزاری را انتخاب کنید که با برخورداری از یک داشبورد به شما امکان پاسخ دهی مستقیم به منشن‌ها را بدهد. ترجیحا با کمک این ابزار باید بتوانید اطلاعات مهمی را استخراج کنید. همچنین، این ابزار باید بتواند با شناسایی روندها و الگوهای هدفمند احساسات و موقعیت واقعی برند شما در بازار را اندازه گیری کند. بهتر است ابزار انتخابی  توانایی اتصال به بیشتر شبکه‌های اجتماعی و حتی اکانت‌های تبلیغاتی را داشته باشد تا امکان سوشال لیسنینگ در تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام امکانپذیر باشد.

تجزیه و تحلیل و گزارش دهی

در این مرحله باید یک فرایند استاندارد را برای گزارش دهی و تجزیه و تحلیل شروع کنید. به محض دریافت داده‌های مورد نیاز باید موارد قابل گزارش و تعداد دفعات آنها مشخص شوند. در بهترین حالت باید بتوانید داده‌های سوشال لیسنینگ را با تحلیل‌های شبکه‌های اجتماعی هماهنگ کنید. باید بفهمید که آیا اقدامات انجام شده از طریق گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی کلیک، دسترسی، سرنخ‌ها و تعامل را افزایش داده است یا خیر.

این فرایند باید استراتژی مناسب برای سوشال لیسنینگ، میزان اثربخشی داده‌های جمع آوری شده و اقدامات مربوطه در این راستا را ارائه دهد.

نحوه استفاده از سوشال لیسنینگ برای یافتن فرصت‌ها

گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند اطلاعات معتبری را درباره برنامه کاری برند شما فراهم کند. تا اینجا یک استراتژی قابل اتکا برای پیاده سازی را دارید. در ادامه می‌خواهیم بهترین روش‌ها را برای انجام صحیح این استراتژی معرفی کنیم.

ردیابی هر شبکه اجتماعی از یک مکان

دلیل استفاده از یک ابزار برای سوشال لیسنینگ وجود شبکه‌های اجتماعی متنوع است. روی هم رفته، امکان جمع آوری تمام داده‌ها از چندین مکان وجود ندارد. اگر هم امکانپذیر باشد نتایج منطقی به دست نخواهد آمد. بر این اساس، ابزارهای کاربردی تمامی داده‌ها اعم از منشن‌ها در فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین را در یک مکان جمع آوری می‌کنند. بنابراین، هیچ اطلاعات مهمی را از دست نخواهید داد. از همه مهمتر، متوجه می‌شوید که باید کدام شبکه‌های اجتماعی مهم را رصد کنید.  

ردیابی هر شبکه اجتماعی از یک مکان در سوشال لیسنینگ

پیدا کردن مکالمات کلیدی مرتبط با یک برند

به محض اینکه فهمیدید که مشتریان‌تان بیشترین زمان را در کدام شبکه اجتماعی سپری می‌کنند نوبت به استفاده از سوشال لیسنینگ برای آشنایی با روندهای بازار می‌رسد. در اینجا باید متوجه شوید که مشتریان‌تان بیشتر درباره چه موضوعاتی صحبت می‌کنند و چه محتواهایی را به اشتراک می‌گذارند. این اطلاعات به شما در آشنایی با بازار و نوع شخصیت و علایق مشتریان کمک می‌کند تا بتوانید برای جذب آنها یک استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی عالی ایجاد کنید.

زیر نظر گرفتن رقبا

همانقدر که همه در یک صنعت تحقیقات و اطلاعات‌شان را در مورد بازار از دیگران مخفی می‌کنند، شبکه‌های اجتماعی همه چیز را آشکار می‌کنند. از این لحاظ، سوشال لیسنینگ به کسب اطلاعات مفید درباره رقبا کمک می‌کند. با کمک این فرایند می‌توانید با نقاط ضعف و کمبود‌های رقبا آشنا شوید و از این اطلاعات به نفع خودتان استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید عرضه هر محصول جدید توسط آنها را هم رصد کنید.

پیدا کردن اینفلوئنسرها و سفیران برند

گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی علاوه بر کمک به آشنایی با روندهای پرطرفدار به شناسایی اینفلوئنسرهای محبوب مخاطبان‌تان هم کمک می‌کند. در این راستا، اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی وابسته گزینه‌های بسیار خوبی برای ایجاد روابط با مشتری محسوب می‌شوند. بنابراین، اگر نمی‌توانید به صورت ارگانیک موضوع گفتگوی مشتریان باشید می‌توانید از طریق مشارکت با اینفلوئنسرها به این هدف دست پیدا کنید.

توجه داشته باشید که با سوشال لیسنینگ برای تصمیم گیری در مورد استخدام یک فرد به عنوان سفیر برند به غیر از داده‌های خودتان به هیچ چیزی نیازی ندارید.

سوشال لیسنینگ راهی برای حفظ مشتریان

داده‌های به دست آمده از سوشال لیسنینگ برای تیم های بازاریابی، توسعه محصول و پشتیبانی مشتری حکم معدن طلا را دارد. در این راستا، گوش دادن به شبکه‌ها اجتماعی روش موثری برای کسب اطلاعات مفید درباره رفتار مصرف کنندگان است. داشتن اطلاعات بیشتر درباره مخاطبان به شما کمک می‌کند که آنها را بهتر تحت تاثیر قرار دهید و حفظ کنید. علاوه بر این، این فرایند فرصت‌های هدفمند را شناسایی می‌کند و تولید سرنخ باکیفیت را بهبود می‌بخشد.

با دنبال کردن نکات ذکر شده در این مطلب می‌توانید با استفاده از اطلاعات حاصله اقدامات لازم را انجام دهید.