برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی مستقیم چیست و چه مزایایی برای مشاغل دارد؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به‌طور کلی، نحوه ارتباط شما با مشتریان بالقوه عاملی است که می‌تواند مزایای زیادی را برای شرکت‌تان به ارمغان بیاورد. بر این اساس، به کارگیری بازاریابی مستقیم علاوه بر افزایش فروش و یا تبدیل، اعتبار برندتان را تقویت می‌کند. در این مطلب قصد داریم در مورد این تکنیک صحبت کنیم؛ روشی خاص برای جذب و حفظ مشتریان. یعنی مشتریان بالقوه‌ای که هنوز از شما خرید نکرده‌اند و آنهایی که محصولات‌تان را خریده‌اند.

بازاریابی مستقیم چیست؟

بازاریابی مستقیم یک تکنیک تجاری ارتباط محور است که هدف دستیابی به یک رابطه پایدار و دو طرفه با مشتریان را دنبال می‌کند. هدف این استراتژی بازاریابی شناسایی مشتریان فعلی یا بالقوه‌ای است که به برند، محصول یا خدمات‌تان علاقه مند هستند. تعاملی که بازاریابی مستقیم دنبال می‌کند نه تنها بر اساس فروش است، بلکه اقداماتی مانند دانلود لید مگنت، عضویت در خبرنامه ایمیلی و یا درخواست ارائه نظر در مورد یک محصول را هم شامل می‌شود.

البته نباید این تکنیک را با تبلیغات معمولی اشتباه بگیرید. به هر حال، برخلاف آنچه در این تکنیک اتفاق می‌افتد، تبلیغات معمولی تنها به دنبال معرفی یک برند یا محصول خاص است، بدون اینکه منتظر دریافت پاسخی از سوی مشتریان باشد.

مزایای بازاریابی مستقیم برای برندها

بازاریابی مستقیم راه بسیار موثری برای ایجاد یک رابطه دو طرفه با مشتریانی است که به محصولات یا خدمات‌تان علاقه مند هستند. در واقع، مزایایی که این تکنیک عالی برای شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد چشمگیر و مثبت است. بر این اساس، مزایای این استراتژی بازاریابی به شرح زیر است:

۱. دسترسی به مشتریان خاص

تقسیم‌بندی مشتریان به شما کمک می‌کند تا با تعیین اهداف و استراتژی‌های مناسب درصد تبدیل بالایی را به دست آورید. به عبارت دیگر، بازاریابی مستقیم کاربرانی که تبدیل نمی‌شوند را حذف می‌کند. بنابراین، هدف این تکنیک دستیابی به مشتریانی است که علاقه بالقوه‌ای به شرکت شما دارند. یعنی همان پرسوناهای خریدار.

۲. عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد

یکی از مزایای بازاریابی مستقیم این است که برای ایجاد کمپین‌هایتان به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز ندارید. یعنی یک راست یه سراغ یک کمپین با مخاطبان کمتری می‌روید که از قبل آنها را می‌شناسید. به این ترتیب، می‌توانید کمپین‌ها را با بودجه بسیار کمتری نسبت به بازاریابی سنتی بهینه سازی کنید.

۳. کنترل و نظارت بیشتر روی اقدامات

برخلاف کانال‌های دیجیتالی که در آنها به مدت زمان طولانی برای پاسخگویی به کاربران نیاز دارید، بازاریابی مستقیم پاسخ‌های تقریبا فوری و متمرکزی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید به لطف یک کد منشا پاسخ‌ها را کنترل کنید. همچنین، امکان کنترل و تجزیه و تحلیل هر اقدامی را دارید. مانند آنچه در کمپین‌های تبلیغاتی فیسبوک رخ می‌دهد.

۴) ایجاد همدلی و صمیمیت بیشتر

بازاریابی مستقیم به شما کمک می‌کند تا ارتباطات شخصی سازی شده‌ای را با مشتریان‌تان برقرار کنید. یعنی ارتباطاتی که نسبت به سایر تکنیک‌ها گرم و صمیمی‌تر هستند. در این تکنیک شما با یک روش بسیار شخصی با مشتریان‌تان ارتباط می‌گیرید که باعث افزایش اعتماد و حفظ بیشتر آنها خواهد شد.  

بازاریابی مستقیم چگونه کار می‌کند؟

در حالت کلی، عملکرد بازاریابی مستقیم بر اساس استفاده صحیح از پایگاه‌های داده‌ای است که در آنها تمام اطلاعات مربوط به هر مشتری وجود دارد. اینجا نقطه شروعی است تا بتوانید کمپین‌های خودتان را طراحی کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که پایگاه داده را بر اساس معیارهای تاثیرگذار روی کاربران تقسیم بندی کنید. بدون شکر، تقسیم بندی مخاطبان پیامدهای بسیار مثبتی برای کسب و کارتان خواهد داشت.

در ادامه قالب‌هایی را معرفی می‌کنیم که در آنها می‌توانید کمپین‌های بازاریابی مستقیم ایجاد کنید.

  • تبلیغات اجتماعی :کمپین‌های تبلیغاتی در مهمترین شبکه های اجتماعی پتانسیل برندتان را برای جذب مشتری با استفاده از بازاریابی مستقیم بالا می‌برد.
  • ارسال خبرنامه: از برقراری ارتباطی با مشتریان‌تان برای ارائه تبلیغات و پیشنهادات‌تان استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از ارسال خبرنامه ایمیلی باید بخش بندی‌های لازم را انجام دهید.
  • فروش تلفنی: بازاریابی تلفنی ابزاری است که برای راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی مستقیم عملکرد خوبی دارد. البته کلید موفقیت این قالب در تقسیم بندی مناسب مخاطب هدف است. فقط باید همیشه مکالمه را با سوالی شروع کنید که به شما کمک کند متوجه شوید که آیا شخصی که با او صحبت می‌کنید به محصول یا خدمات‌تان علاقه دارد یا خیر.
  • ویدئوهای شرکتی: ویدیوها به برقراری ارتباط با مشتریان کمک زیادی می‌کنند. چه ویدیویی باشد که برند شما را معرفی یا ویدئویی که یک محصول یا خدمات را تبلیغ می‌کند.

نکاتی برای بهینه سازی کمپین‌های بازاریابی مستقیم

روی هم رفته، بازاریابی مستقیم به شما کمک می‌کند تا برندتان را تقویت کنید. به همین دلیل، در ادامه می‌خواهیم نکاتی را به شما ارائه دهیم تا بتوانید با هر بار راه اندازی یک کمپین بازاریابی مستقیم تبدیل‌های بیشتری را دریافت کنید.

  • تمام پیام‌ها را به صورت شخصی سازی شده ارسال کنید. برای مثال، برای نوشتن خبرنامه ایمیلی نام گیرنده را خطاب کنید.
  • پیام‌هایی را ایجاد کنید که توجه افراد را به خود جلب کنند.
  • سعی کنید راه حل مشکلات و نیازهای مشتریان‌تان باشید و پیام‌تان را به یک طناب نجات برای آنها تبدیل کنید.
  • توصیه‌ها و نکات ضروری را به پیام‌ها اضافه کنید. مطمئن باشید که مشتریان برای این اطلاعات ارزش زیادی قائل می‌شوند.
  • مزایای محصول یا خدمات‌تان را به شیوه‌ای گیرا توصیف کنید تا حس کنجکاوی را در مشتریان تحریک کنید.     
  • امکان تعامل را در پیام‌های خودتان تا حد امکان تسهیل کنید. با انجام این کار می‌توانید زمان پاسخگویی را تا حد زیادی کاهش و تعامل مشتریان با برندتان را افزایش دهید.
  • رفتارهای خرید مشتریان‌تان را تجزیه و تحلیل و فرصت‌های فروش جانبی را شناسایی کنید.

مثالی از نحوه استفاده از بازاریابی مستقیم

با مثالی که در این بخش معرفی می‌کنیم خیلی راحت می‌توانید یک کمپین ایجاد کنید. برای ایجاد مرحله به مرحله یک کمپین بازاریابی مستقیم می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. انتخاب مخاطب هدف

اول از همه، قبل از انجام هر اقدامی باید مشتریانی را پیدا کنید که واقعا به محصول یا خدمات‌تان علاقه دارند. شما می‌توانید یک کمپین بازاریابی درونگرای مبتنی بر محتوا را برای به دست آوردن سرنخ ایجاد کنید. برای مثال، می‌توانید یک کتاب الکترونیکی با محتوای ارزشمند هدیه دهید. در ادامه هم باید جامعه دنبال کنندگان‌تان را تجزیه و تحلیل و مخاطبان‌تان را بخش بندی کنید.

۲. نوشتن یک ایمیل بی‌نقص

تمام عناصر ایمیل‌تان را به دقت تجزیه و تحلیل کنید. یعنی موضوع، دکمه‌های دعوت به اقدام، علائم و همچنین متن ایمیل‌تان را بررسی کنید تا بیشترین اثربخشی ممکن را داشته باشد. فراموش نکنید که توجه به جزئیات عامل مهمی برای جلب توجه مخاطبان‌تان است.

۳. انجام تست‌های مختلف

متغیرها را در ایمیل‌تان بنویسید و تست‌های A/B را انجام دهید تا بهترین گزینه ممکن برای ایجاد بیشترین تبدیل را انتخاب کنید.

۴. راه اندازی کمپین

قبل از زدن دکمه شروع کمپین، یک ایمیل آزمایشی را ارسال کنید تا عملکرد درست همه چیز را به خوبی بسنجید. در غیر این صورت، محتوای اشتباهی را برای صدها یا حتی هزاران نفر ارسال خواهید کرد. اقدامی که نه تنها به درد‌تان نمی‌خورد، بلکه اعتبار شما را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

۵. تجزیه و تحلیل سیر تکاملی کمپین

زمان معقولی را در نطر بگیرید تا همه گیرندگان بتوانند ایمیل را دریافت و مشاهده کنند. بعد از اتمام زمان تعیین شده باید تمام فعل و انفعالات را تجزیه و تحلیل کنید. باید دقیقا متوجه شوید که چه تعداد کاربر ایمیل‌تان را باز و چند نفر روی لینک‌ها کلیک کرده‌اند. همچنین، باید بررسی کنید که انجام کدام نسخه از تست A/B عملکرد بهتری داشته است.

همانطور که مشاهده می‌کنید، اجرای یک کمپین بازاریابی مستقیم اصلا کار پیچیده‌ای نیست. فقط باید به جزئیات توجه کنید و مشتریان‌تان را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید محصولات مورد نیازشان را به آنها ارائه دهید.

با بازاریابی مستقیم فروش‌تان را افزایش دهید

همانطور که مشاهده کردید، بازاریابی مستقیم از آن تئوری‌هایی نیست که در دوره‌های آموزشی یاد بگیرید و بعدا نتوانید آن را در دنیای واقعی اعمال کنید. در عوض، این تکنیک به اندازه‌ای کاربردی و سودآور است که می‌تواند فروش محصولات یا خدمات‌تان را افزایش دهد. بنابراین، سعی کنید نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم را رعایت کنید تا به راحتی به اهدافی که مد نظر دارید دست پیدا کنید و روز به روز کسب و کارتان را توسعه دهید.