برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سئو بین المللی: تکنیک‌های برتر برای جذب مخاطب جهانی

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

آیا قصد بین‌المللی کردن کسب و کارتان را دارید، اما نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید؟ اگر چنین هدفی دارید، باید بدانید که یکی از مهمترین مواردی که باید در نظر بگیرید سئو است. در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین جنبه‌های سئو بین المللی برای برندتان را به شما نشان دهیم. آشنایی با این جنبه‌ها به شروع سفر در کشورهای دیگر از یک مسیر درست کمک می‌کند. در نتیجه، می‌توانید راحت‌تر قیف بازاریابی ورودی را در کشورهای دیگری که فعالیت می‌کنید توسعه دهید.

در مطلب پیش رو راه‌های مهم برای رسیدن به یک استراتژی موفقیت‌آمیز را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و یک سری اطلاعات کلی را برای اجرای دقیق آن‌ها توضیح می‌دهیم.

سئو بین المللی چیست؟

همانطور که احتمالا می‌دانید، سئو یا بهینه سازی موتور جستجو یک سری تکنیک هستند که برای بهبود قابلت دیده شدن یک وبسایت در نتایج ارگانیک موتورهای جستجو استفاده می‌شوند. اساسا بهینه سازی وبسایت‌ها برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد. به هر حال، نتایج نزدیک‌تر به بالای فهرست نتایج به بازدیدهای بیشتری منجر می‌شوند. سئو بین المللی هم با تمرکز روی حضور جهانی، وبسایت‌تان را برای جذب ترافیک ارگانیک بهینه سازی می‌کند.

به این ترتیب، با دستیابی به ترافیک بین‌ المللی، میزان دسترسی و آگاهی از برند را هم افزایش خواهد داد. از طرف دیگر، ایجاد یک استراتژی سئو بین المللی به شما در افزایش رقابت پذیری، تقویت محصول یا برند و صرفه جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند.

سئو بین المللی چیست؟

نحوه ایجاد مرحله به مرحله یک استراتژی سئو بین المللی

قبل از شروع کار روی یک استراتژی سئو بین المللی باید چندین نکته مهم را در نظر بگیرید. اول از همه، باید بدانید که آیا کسب و کارتان به هدف گیری مشتریان در کشورهای مختلف و افزایش قابلیت دیده شدن در این کشورها با وبسایتی به زبان دیگر نیاز دارد یا خیر. سپس، باید ببینید که آیا رقبایی دارید که محصولات مشابه با برندتان را در کشورهای دیگر ارائه دهند یا خیر. اگر چنین رقبایی دارید، شروع یک استراتژی سئو بین المللی می‌تواند ایده هوشمندانه‌ای باشد.

با این وجود، قبل از تصمیم گیری بررسی کنید که آیا می‌توانید با آنها به خوبی رقابت کنید یا خیر. بعد از در نظر گرفتن این نکات و تصمیم گیری برای اجرای  یک استراتژی سئو در سطح بین المللی باید جنبه‌های کلیدی خاصی را در نظر بگیرید. در ادامه با هر کدام از این جنبه‌ها به طور جداگانه آشنا خواهید شد.

۱. تحقیق در مورد جامعه و مخاطبان جدید

به خاطر داشته باشید که این مرحله خیلی مهم است. بنابراین، باید به خوبی با مخاطبان هدف در کشورهای مختلف آشنا شوید. بر این اساس، باید در ابتدا موارد زیر را تعیین کنید.

  • نوع موتور جستجو: اگرچه گوگل موتور جستجوی تمام عیاری است، افراد در بعضی از کشورها استفاده از موتورهای جستجوی دیگری را ترجیح می‌دهند.
  • سطح دسترسی به اینترنت
  • دستگاه‌های قابل استفاده برای دسترسی به اینترنت مانند موبایل، کامپیوتر، تبلت و غیره
  • زبان

۲. بررسی دامنه رقابت

در حالت کلی، آشنایی با سطح رقابت در یک سطح ارگانیک در کشورهای مورد نظرتان مهم است. در این راستا، می‌توانید تجزیه و تحلیل کنید و ببینید عملکرد چه نوع محتواهایی در این کشورها بهتر است. همچنین، بهتر است فرایند تولید محتوا توسط رقبا را هم بررسی کنید. انجام این اقدامات باعث می‌شود بتوانید نحوه بهبود محتواهای خودتان را برای به دست آوردن جایگاه یابی وب بین المللی بهتر ارزیابی کنید.

۳. انتخاب محتوای قابل استفاده از طریق تحقیق کلمات کلیدی

برای اینکه بدانید چه نوع محتواهایی را باید تولید کنید به تحقیق کلمات کلیدی نیاز دارید. از این نظر، تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی یا ملی برای منطقه یا کشور مبدا شما کافی خواهد بود. با این وجود، برای استراتژی سئو جهانی باید این کار را برای کشورهای مورد نظرتان انجام دهید. به خاطر داشته باشید که قرار نیست کلمه‌ای که در ایران خیلی جستجو می‌شود در فرانسه یا ایتالیا هم اینگونه باشد.

البته ممکن است مخاطبان این کشورها به همان میزان بک کلمه خاص را جستجو کنند، اما با ترجمه‌ای متفاوت‌تر.

۴. معماری وبسایت برای بهبود سئو بین المللی

اصولا ساختار و معماری وبسایت در سئو بین المللی نکته بسیار مهمی است که حتما باید در نظر داشته باشید. احتمالا یه این موضع فکر می‌کنید که باید برای هر کشور یک وبسایت جدید ایجاد کنید. یا اینکه بهتر است این کار را با یک زیر دامنه انجام دهید. در حالت کلی، حالت‌های زیر را خواهید داشت:

دامنه‌های مختلف

منظور ما از دامنه‌های مختلف دامنه‌هایی مانند domain.de، domain.uk، domain.fr و غیره است. در این حالت شما به وبسایت‌های جداگانه‌ای نیاز خواهید داشت و هر دامنه به طور مستقل ایندکس می‌شود. عموما پیاده ‌سازی این دامنه‌ها راحت‌تر است، اما وبسایت‌تان در یک کشور جدید با اعتبار صفر شروع به کار می‌کند. بنابراین، برای این استراتژی در سطح سئو باید برای هر دامنه تلاش بیشتری کنید. برای مثال، می‌توان به وبسایت HubSpot اشاره کرد:

  • آلمان: https://blog.hubspot.de/
  • چین: https://blog.hubspot.jp/
  • فرانسه: https://blog.hubspot.fr/

همان دامنه

علاوه بر مورد قبلی، می‌توان از یک وبسایت برای زبان‌های دیگر هم استفاده کرد. هرچند، حتما باید تگ hreflang را وارد کنید. انجام این کار باعث می‌شود موتورهای جستجو بدانند که از چه زبانی در هر صفحه استفاده می‌کنید. در نتیجه، محتواهای وبسایت‌تان با عنوان محتوای تکراری شناسایی نخواهند شد. همچنین، درج این برچسب کمک می‌کند که محتوای مناسب برای کاربران به توجه به به کشورشان نمایش داده شود.

زیر دامنه‌ها

در این مورد، شما زیر دامنه‌هایی مانند es.domain.com، en.domain.com، cl.domain.com و غیره را انتخاب می‌کنید. در این استراتژی، برای هر کشور یک دامنه اصلی و یک زیر دامنه وجود دارد، اگرچه در سطح سئو هر زیر دامنه مستلزم صرف تلاش و زمان بیشتری است. برای مثال، می‌توان به صفحه وب WordPress در دو کشور زیر اشاره کرد:

  • انگلیس: https://en-gb.wordpress.org/
  • شیلی: https://cl.wordpress.org/
معماری وبسایت برای بهبود سئو بین المللی

5. هاستینگ

یکی از فاکتورهای مهم سئو برای رتبه بندی سرعت لود شدن یا همان بارگذاری است. بنابراین، وبسایت‌تان باید در تمام کشورها به سرعت لود شود. بر این اساس، رعایت نکات زیر می‌تواند به افزایش سرعت بارگذاری وبسایت‌تان کمک کند.

  • در صورت استفاده از استراتژی دامنه‌های مختلف بهتر است یک هاست با سرورهای کشورهای مورد نظرتان را اجاره کنید
  • در صورت انتخاب زیر دامنه‌ها هاست شما باید برای همه کشورها مشابه باشد، اما می‌توانید از CDN استفاده کنید. به این ترتیب، بسته به کشور مورد نظر نسخه متفاوتی از وب به کاربران پیشنهاد می‌شود. بنابراین، سرعت لود شدن افزایش می‌یابد که این موضوع قطعا در سطح سئو به نفع شما خواهد بود.

۶. تگ Hreflang

اساسا تگ خیلی مهم Hreflang به گوگل نشان می‌دهد که URL های متفاوت با محتوای یکسان دارید، اما این محتوا برای کاربران کشورهای مختلف ترجمه شده است. بنابراین، چه محتوا به طور کامل ترجمه شده باشد یا فقط تغییرات کمی روی آن اعمال شده باشد باید از این تگ استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که برای تولید این تگ می‌توانید از ابزار Sistrix و برای بررسی پیاده سازی صحیح این تگ هم می‌توانید از ابزار Technicalseo استفاده کنید.

۷. لینک سازی برای بهبود سئو بین المللی

روی هم رفته، مشاهده نتایج لینک سازی یک فرایند زمان بر است. با این وجود، اجرای یک استراتژی لینک سازی درست برای مرتبط بودن در کشورهای مورد نظرتان اهمیت خیلی زیادی دارد. به عبارت دیگر، باید سعی کنید از وبسایت‌های معتبر در کشورهایی که قصد فعالیت در آنها را دارید لینک‌های با کیفیتی را دریافت کنید. در این راستا، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از قبل با تکنیک‌های موثر برای دریافت بک لینک با کیفیت آشنا شوید.

۸. شبکه‌های اجتماعی

آخرین جنبه‌ای را که باید در نظر بگیرید این است که باید استراتژی شبکه‌های اجتماعی خودتان را با کشورهای مورد نظرتان تطبیق دهید. یعنی باید از شبکه‌های اجتماعی محبوبی استفاده کنید که در کشور موردنظرتان کاربران بیشتر استفاده می‌کنند. همچنین، باید محتواها را به زبان آن کشورها تولید کنید. در نهایت، باید محتواهایی را تولید کنید که کاربران در هر کشوری دوست دارند. فراموش نکنید که تولید محتوا در شبکه های اجتماعی فوت و فن‌های خاص خود را دارد.

بنابراین، بهتر است با اطلاعات و دانش کافی وارد این حیطه شوید.

۹. تجزیه و تحلیل نتایج

در نهایت، برای اینکه مطمئن شوید در مسیر درستی حرکت می‌کنید بهتر است هر از گاهی اهداف سئو بین ‌المللی خودتان را بررسی کنید. بر این اساس، می‌توانید از Google Analytics برای اندازه‌گیری ترافیک وبسایت بر اساس هر کشور استفاده کنید و ببینید که چطور به مرور زمان تغییر می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید از ابزارهای دیگری مانند  Ahrefs، Moz، SE Ranking  یا Semrush برای ردیابی کلمات کلیدی استفاده کنید.

به این ترتیب، متوجه می‌شوید که کدام کلمات کلیدی بیشترین ترافیک را به وبسایت‌تان هدایت می‌کنند. همچنین، می‌توانید تبدیل‌ها ایجاد شده از ترافیک وبسایت مانند فروش یا سرنخ را رصد کنید تا متوجه شوید آیا استراتژی شما از لحاظ نتایج تجاری موفق است یا خیر. روی هم رفته، اجرای یک استراتژی سئو بین المللی به شما این امکان را می‌دهد که برندتان را به صورت ارگانیک در کشورهای مورد نظرتان وارد کنید تا مشتریان بالقوه بیشتری تبدیل شوند.