برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

گیمیفیکیشن و نحوه اجرای آن در استراتژی بازاریابی

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازی‌ها برای همه ما جذاب هستند، آنقدر که حتی در بازاریابی نیز تحت عنوان گیمیفیکیشن (Gamification) از آنها استفاده می‌کنند. ممکن است قبلا این اصطلاح را شنیده یا در مورد آن مطلبی خوانده باشید، زیرا از پیدایش آن تقریبا یک دهه می‌گذرد. با این حال، در سال‌های اخیر به لطف فناوری‌های جدید اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اما گیمیفیکیشن چیست؟ چه مزایایی دارد؟ چطور در استراتژی بازاریابی اجرا می‌شود؟

در این مطلب قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

گیمیفیکیشن چیست؟

به‌طور کلی، گیمیفیکیشن فرایندی است که در آن از عناصر بازی برای ایجاد تعامل و انگیزه در مخاطبان کسب و کارها استفاده می‌شود. دلیل اثربخشی آن این است که از تمایلات افراد برای رقابت و موفقیت کمک می‌گیرد و آنها را سرگرم می‌کند. البته گیمیفیکیشن لزوما به معنای بکارگیری یک بازی در کمپین‌های بازاریابی نیست، اگرچه این گزینه هم روی میز است. به هر حال، به دلیل ماهیت محصولات یا خدمات خاص همیشه امکان استفاده از بازی‌ها وجود ندارد.

بنابراین، در بیشتر مواقع می‌توان آن را با یک رویکرد مفرح و شوخی آمیز ارائه داد.

انواع گیمیفیکیشن

اصولا از گیمیفیکیشن می‌توان برای دستیابی به اهداف متنوعی استفاده کرد. دستیابی به این اهداف به کمک دو مورد زیر ممکن می‌شود:

  1. گیمیفیکیشن داخلی: در این مورد از تکنیک‌های مفرح و سرگرم کننده برای تیم کاری شرکت یعنی کارمندان نهایت بهره را می‌برند. بنابراین، به نوعی در اقدامات روزانه شرکت‌ها ادغام می‌شود. هدف گیمیفیکیشن داخلی افزایش انگیزه، ارتقای ارتباطات داخلی، کار مشارکتی یا افزایش عملکرد است.
  2. گیمیفیکیشن خارجی: این مورد به مشتریان یا مصرف کنندگان نهایی ارتباط دارد. در اینجا هدف افزایش وفاداری مشتری است. بنابراین از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در محیط‌ها و کانال‌های محبوب مشتریان استفاده می‌شود.

مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی

اساسا استفاده از گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی برای مشاغل مزایای مهمی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

۱. افزایش تعامل

همانطور که می‌دانید جلب مشارکت کاربران در شبکه های اجتماعی و افزایش تعامل آنها با پست‌های برندتان کار سختی است. حتی انتشار پست‌های متوالی هم نمی‌تواند به شما در دستیابی به این هدف کمک کند. با این وجود، ایجاد یک بازی می‌تواند طیف وسیعی از افراد را به برندتان جذب کند. بنابراین، به جای متقاعد کردن مشتریان با یک دعوت به اقدام‌ معمولی بهتر است آنها را به یک چالش جالب جذب کنید.

۲. کمک به کسب داده‌های بیشتر

افزایش مشارکت کاربران باعث می‌شود که شرکت‌تان داده‌های مفیدی را برای بهبود تجربه و ایجاد پرسونای خریدار به دست آورد. این امر همچنین به برنامه ریزی برای ایجاد بازی‌های جالب جهت استمرار استراتژی بازاریابی شما کمک می‌کند.

۳. متمایز شدن از رقبا

در حال حاضر هنوز بسیاری از شرکت‌ها از گیمیفیکیشن در استراتژی‌های بازاریابی استفادهنمی‌کنند. بنابراین، پیاده سازی آن توسط برندتان چیز جدید و خاصی را به مخاطبان کسب و کارتان ارائه می‌دهد و شما را از رقبای اصلی متمایز می‌کند. عامل مهمی که برندسازی و جایگاه یابی برند را بهبود می‌بخشد.

۴. ایجاد یک جامعه قوی

اگر کسب و کارتان به جامعه بزرگی دسترسی ندارد ایجاد یک استراتژی مفرح و سرگرم کننده می‌تواند به افزایش دامنه دسترسی شما کمک و دستیابی به اهداف مورد نظرتان را تسهیل کند. علاوه بر این، تعامل رقابتی کاربران با یکدیگر مشارکت آنها را افزایش می‌دهد.

۵. افزایش زمان توقف کاربر

اگر بتوانید کاربر را جذب کنید، زمان بیشتری را در کانال مورد نظرتان برای بازی صرف خواهد کرد. منظور ما از کانال در اینجا همان شبکه‌های اجتماعی، وبسایت یا اپلیکیشن هستند. علاوه بر این، زمان توقف کاربر (Dwell time) به خودی خود نشان دهنده میزان علاقه مخاطبان به بازی و برندتان است.

نکاتی برای پیاده سازی گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی

قبل از شروع استفاده از گیمیفیکیشن، باید حتما نکات مهم خاصی را در نظر بگیرید. به همین دلیل، در ادامه چندین نکته اساسی را برای کسب موفقیت در این مسیر به شما ارائه می‌دهیم.

نکاتی برای پیاده سازی گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی

۱. شناسایی مخاطبان

توجه داشته باشید که استراتژی گیمیفیکیشن باید برای مخاطب هدف مناسب باشد. به این ترتیب، ایجاد تعامل تضمین می‌شود. برای انجام این کار بهتر است پرسونای خریدار را در هنگام انتخاب موضوع و نوع بازی در نظر داشته باشید. برای مثال، اگر قصد ایجاد یک بازی‌ سخت و جذاب را دارید باید از قبل سطح دانش کاربران‌تان را در نظر بگیرید. همچنین، طراحی بازی باید به گونه‌ای باشد که اگر آسان نیست، خسته کننده هم نباشد.

۲. تعیین اهداف

گیمیفیکیشن باید برای دستیابی به اهداف خاصی ایجاد شود. به هر حال، هرچه باشد به عنوان یک استراتژی بازاریابی محسوب می‌شود. همچنین، باید نحوه اندازه گیری نتایج را برای تعیین سطح موفقیت تعیین کنید. برای مثال، می‌توانید اطلاعاتی مانند آمار و ارقام مربوط به مشارکت‌ها و میانگین زمان صرف شده در هر سطح بازی را نگه دارید.

۳. ایجاد یک بازی راحت

ایجاد یک بازی راحت نه تنها برنامه ریزی استراتژی بازاریابی را تسهیل می‌کند، بلکه باعث افزایش مشارکت کاربران و زمان توقف آنها می‌شود. سادگی ممکن است کلید موفقیت باشد. هرچه باشد، بسیاری از کاربران ممکن است بعد از یک روز کاری خسته کننده یا در زمان استراحت به انجام یک بازی ساده و جالب نیاز داشته باشند.

۴. تعیین یک محدودیت زمانی

بهتر است برای اتمام بازی زمان مشخصی را در نظر بگیرید یا آن را فقط برای فصول خاصی فعال کنید. فراموش نکنید که بازی همراه با زمان بندی یکی از تکنیک‌های مهم متقاعدسازی مشتریان است. همچنین، بعد از اتمام بازی توسط افراد می‌توانید پایان چالش را مشخص کنید. انجام این اقدامات باعث ایجاد حس فوریت در کاربر می‌شود و آنها را به مشارکت بیشتر ترغیب می‌کند.

مثال جالبی از گیمیفیکیشن

همانطور که برای ایجاد یک بازی ایده‌های متنوعی وجود دارد برای تبدیل کردن یک استراتژی بازاریابی به بازی هم راه‌های زیادی در دسترس است. در ادامه با ذکر مثالی این موضوع را بهتر به شما توضیح خواهیم داد.

نبرد طعم‌های فانتا

شرکت فانتا در تب و تاب اوج گیری سریال پرطرفدار بازی تاج و تخت چالش انتخاب یک طعم جدید برای رونمایی از یکی از محصولاتش را به راه انداخت. این محصول قرار بود در تابستان ۲۰۱۹ عرضه شود. در این راستا، این شرکت ۴ طعم مختلف را برای انتخاب توسط مخاطبان معرفی کرد. تنها کاری که کاربران باید انجام می‌دادند رقابت برای پیروزی طعم مورد علاقه خودشان بود. به همین دلیل، این شرکت هر از گاهی چالش‌هایی را به راه می‌انداخت.

در یکی از این چالش‌ها کاربران باید برای دفاع از طعم مورد علاقه خودشان هم گروه می‌شدند. برای مثال، آنها باید پرچم، بنر، جانور و رقص پیروزی محبوب‌شان را طراحی می‌کردند. تمام این اقدامات به کاربران انگیزه بیشتری برای مشارکت در این چالش بازی گونه شرکت فانتا داد.

نتیجه

بدون شک، اینکه بدانید گیمیفیکیشن چیست و برای برندتان چه کارهایی می‌تواند انجام دهد ذهن‌تان را به سمت سایر گزینه‌های وفاداری برای مشتریان باز می‌کند. هرچه باشد، بیشتر افراد اغلب دنبال تجربه احساسات جدید هستند. اینجا دقیقا همانجایی است که گیمیفیکیشن وارد می‌شود. این استراتژی به جذب مشتریان بالقوه و بهبود وفاداری کمک می‌کند. اصلا هم نیازی نیست که یک شرکت خیلی بزرگ باشید، بلکه می‌توانید از گیمیفیکیشن به صورت محلی و با تکنیک‌های آفلاین استفاده کنید.