برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی یکپارچه چیست و چه مزایایی دارد؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازاریابی یکپارچه فرآیند ارائه محتواهای یکدست و مرتبط به مخاطبان هدف در تمامی کانال‌های بازاریابی است.

به عنوان صاحب یک برند اولین قدم برای فروش این است که مشتریان را از وجود محصولات یا خدمات‌‌تان آگاه کنید. در این راستا، برای محبوب شدن محصولات‌‌تان باید مزایای آنها را به طور برجسته‌ای به مخاطبان هدف نشان دهید. یعنی باید از ارتباطات بازاریابی مستقیم یا غیرمستقیم برای برقراری ارتباط با بازار استفاده کنید. علاوه بر این، باید بتوانید از این ارتباطات برای ترغیب مشتریان به خرید محصول یا خدمات‌تان نهایت بهره را ببرید.

از این نظر، استفاده از ارتباطات بازاریابی یکپارچه برای یکدست کردن تمام عناصر بازاریابی و شکل دادن یک هویت برند هماهنگ در تمام کانال‌های بازاریابی لازم است. این موضوعی است که در این مطلب قصد داریم درباره آن صحبت کنیم.

بازاریابی یکپارچه چیست؟

بازاریابی یکپارچه فرآیند ارائه یک تجربه برند یکدست و مرتبط به مخاطب هدف از طریق تمام کانال‌های بازاریابی است. این نوع بازاریابی به افراد اجازه می‌دهد بدون توجه به کانال تماس یک پیام ثابت را از برندها دریافت کنند. اساسا بیشتر وقت‌ها کمپین‌های بازاریابی یکپارچه موفق شامل کانال‌ها و تاکتیک‌های زیر هستند:

بازاریابی یکپارچه چیست؟

اتخاذ رویکرد بازاریابی یکپارچه برای بهم پیوستن این کانال‌های مختلف، شانس موفقیت و به خاطر آوردن یک برند را به حداکثر می‌رساند. از طرف دیگر، کانال‌های بیشتر به معنای آگاهی از برند بیشتر است و به درگیر شدن بیشتر ذهن افراد، فروش و در نهایت وفاداری به برند منجر می‌شود.

چرا استراتژی بازاریابی یکپارچه موثر است؟

فرض کنید که یک فرد قصد خرید تلفن همراه جدیدی را دارد. برای پیدا کردن جدیدترین موبایل‌ها قطعا در اینترنت شروع به جستجو می‌کند تا کانال‌های ارتباطی متنوعی مانند وبسایت‌ شرکت‌ها، پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها را پیدا کند. بعد از بازدید از این صفحات هم تبلیغات ریمارکتینگ را مشاهده خواهد کرد. همانطور که مشخص است در اینجا داشتن یک استراتژی بازاریابی یکپارچه اهمیت زیادی دارد.

صرفنظر از اینکه مشتری کدام موبایل را برای خرید انتخاب می‌کند، احتمالا قبل از خرید چندین بار از طریق کانال‌های بازاریابی مختلف با برند مورد نظرش تعامل خواهد داشت. بنابراین، استراتژی بازاریابی یکپارچه نه تنها باعث ایجاد تبدیل می‌شود، بلکه نرخ بازگشت سرمایه را هم به کمک روش‌های زیر محقق می‌کند:

  • بهبود درآمد مبتنی بر بازاریابی و افزایش شاخص کلیدی عملکرد
  • ایجاد ارزش ویژه از طریق پیام‌ رسانی یکنواخت برند در تمام نقاط تماس
  • بهبود کارایی عملیاتی و چابکی تیم

اهداف اصلی یک استراتژی بازاریابی یکپارچه

در حالت کلی، هر استراتژی بازاریابی اهداف خاصی را دنبال می‌کند. این موضوع در مورد بازاریابی یکپارچه هم صادق است. بر این اساس، مهمترین اهداف این نوع بازاریابی عبارتند از:

  • افزایش شهرت برند: یکی از مهمترین اهداف این نوع بازاریابی به رسمیت شناخته شدن محصول یا خدمات یک برند توسط عموم مردم است.
  • بالا بردن شناخت نسبت به محصولات: افراد می‌توانند با نام محصولات آشنا شوند، اما از ویژگی‌های خاص و تفاوت آنها با سایر برندهای رقیب اطلاع زیادی ندارند. بازاریابی یکپارچه به برندها در دستیابی به این هدف کمک می‌کند.
  • کاهش نکات منفی: حذف ویژگی‌های منفی مرتبط با محصول که باعث تداعی احساسات منفی می‌شود، ویژگی‌های مثبت محصولات یا خدمات را متمایز می‌کند. از این لحاظ، کاهش نکات منفی یکی از اهدافی است که این نوع بازاریابی دنبال می‌کند.
  • افزایش برتری نسبت به رقبا: یکی از اهداف این نوع بازاریابی تقویت تصویر برند در مقابل رقبایی است که با محصول یا خدمات کسب و کارتان رقابت می‌کنند.
  • متقاعد کرن مشتریان: ممکن است مشتریان در مورد انتخاب یک برند تردید کنند. بنابراین، با بهره گیری از راه‌های ارتباطی مناسب باید آنها را برای خرید قانع کنید. این استراتژی به شما در این مسیر کمک می‌کند.
  • افزایش احتمال خرید: ایجاد انگیزه برای خرید از طریق ارتباطات به جلوگیری از موکول کردن خرید توسط مشتریان در آخرین لحظه منجر می‌شود.
اهداف اصلی یک استراتژی بازاریابی یکپارچه

نحوه ایجاد ترافیک مناسب با استراتژی بازاریابی یکپارچه

اصولا راه‌های زیادی برای هدایت ترافیک به وبسایت‌تان وجود دارد، اما همانطور که می‌دانید باید بتوانید ترافیک واجد شرایطی را جذب کنید. به عبارت دیگر، باید دنبال سرنخ‌هایی باشید که بیشترین شانس را برای تبدیل شدن به یک مشتری داشته باشند. بر این اساس، یک استراتژی بازاریابی جامع باید اهداف، چالش‌ها، نقاط درد، نظرات منفی درباره محصولات و خدمات و همچنین اطلاعات شخصی و جمعیت شناختی را در نظر بگیرد.

در ادامه، با مهم‌ترین تکنیک‌ها برای جذب مشتریان بالقوه آشنا خواهید شد.

وبلاگ نویسی

ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان را به وبسایت شرکت‌تان جذب کنید. البته باید به خاطر داشته باشید که محتواهای وبسایت‌تان باید آموزشی باشند و به مشتری ارزش ارائه کنند.

شبکه‌های اجتماعی

بهتر است در شبکه‌های اجتماعی محتواها و اطلاعات باکیفیت و مرتبط با برندتان را به اشتراک بگذارید. به هر حال، میزان تعامل افراد با پروفایل‌تان در شبکه‌های اجتماعی عامل مهمی است که بسیاری از خریداران قبل از هر اقدامی به آن دقت می‌کنند. از همه مهمتر، با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید وبلاگ‌تان را به مخاطبان مختلف معرفی کنید.

کلمات کلیدی

معمولا مشتریان فرآیند خرید را با جستجوی محصولات مورد نظرشان در موتورهای جستجو شروع و ویژگی‌های آنها را با رقبا مقایسه می‌کنند. بنابراین، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و کسب اطمینان از دریافت رتبه خوب در نتایج جستجو به شما در بهینه سازی وبسایت و ایجاد محتوای تاثیرگذار کمک می‌کند. در نتیجه، ترافیک وبسایت‌تان افزایش می‌یابد. فراموش نکنید که آشنایی با تحقیق کلمات کلیدی به شما در این راه کمک زیادی خواهد کرد.

طراحی سایت

طراحی سایت بیشتر به جنبه‌های بصری ارتباط دارد. به عبارت دیگر، محتوا باید برای جذب و ارتباط با خریداران ایده آل بهینه شود. بنابراین، قابلیت استفاده و تجربه کاربری در هنگام جستجو در وبسایت‌تان از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر این، از سازگاری وبسایت با تلفن همراه و تطبیق محتوای آن با پلتفرم‌های مختلف هم نباید غافل شوید.

ابزارهای مناسب برای تبدیل سرنخ به مشتری

روی هم رفته، برای تبدیل بازدیدکنندگان و سرنخ‌های واجد شرایط به مشتری ابزارهای مختلفی وجود دارد. با این وجود، ابزارهای زیر از تاثیرگذارترین‌‌ها هستند:

  • دعوت به اقدام‌ها: این فراخوان‌ها دکمه‌ها یا لینک‌هایی هستند که مخاطبان را به انجام اقدامات خاصی دعوت می‌کنند. توجه داشته باشید که دعوت به اقدام باید جذاب باشد و هدف افزایش فروش را دنبال کند.
  • صفحات فرود: کاربران با کلیک روی دکمه‌های اقدام به صفحه مقصد هدایت می‌شوند. معمولا در اینجا بازدیدکنندگان فرم‌هایی را در صفحات فرود پر می‌کنند و بیشتر وقت‌ها به سرنخ تبدیل می‌شوند.
  • فرم‌ها: از فرم‌ها می‌توان برای جمع آوری اطلاعات کاربران و در نتیجه ارائه پیشنهادات، اطلاعات یا تبلیغات استفاده کرد. توجه داشته باشید که تکمیل این فرم‌ها باید تا حد امکان برای مخاطبان آسان باشد.

دستیابی به اهداف تجاری با بازاریابی یکپارچه

بازاریابی یکپارچه اثربخشی استراتژی برندسازی را با استفاده از پیام مناسب برای دستیابی به اهداف تجاری افزایش می‌دهد. در این راستا، بسیاری از شرکت‌های بزرگ از این استراتژی استفاده موثری می‌کنند. موفقیت این برندها به خودی خود نشان می‌دهد که این نوع بازاریابی نقش مهمی را برای دستیابی به اهداف تجاری بازی می‌کند. همچنین، استفاده از بازاریابی یکپارچه علاوه بر ارائه مزایای چشمگیر مالی به یک شرکت توانایی رقابت در سطوح بالاتر را ارائه می‌دهد.