برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی اینترنتی: مسیری برای توسعه مشاغل

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بازاریابی اینترنتی چیست و چه استراتژی‌هایی دارد؟

این روزها از اینترنت تقریبا برای برقرای ارتباط، یادگیری، سرگرمی، خرید و خیلی از کارهای دیگر استفاده می‌شود. در حال حاضر بیش از ۵ میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان وجود دارد. تعدادی که لحظه به لحظه در حال افزایش است. این آمار برای مارکترها یک فرصت باور نکردنی را به ارمغان آورده است. به هر حال تا قبل از این امکان دسترسی به این جمعیت میلیاردی از راه‌های مختلف وجود نداشت. هیجان انگیز است، نه؟

همانطور که می‌بینید همه چیز برای استفاده از یک استراتژی بازاریابی آن هم از نوع اینترنتی‌اش مهیا است. در این مطلب، قصد داریم هر چیزی که باید درباره این نوع بازاریابی بدانید را به شما توضیح دهیم تا بتوانید با استفاده از آن در کسب و کارتان به موفقیت دست پیدا کنید.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی که از آن به عنوان بازاریابی آنلاین یا بازاریابی الکترونیکی هم یاد می‌شود یک اصطلاح جامع و کامل است که فعالیت‌های بازاریابی آنلاین را توصیف می‌کند. به همین دلیل، طیف وسیعی از استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا، بازاریابی کلیکی و سئو را در بر می‌گیرد.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

تفاوت بین بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ

اگرچه مارکترها بیشتر وقت‌ها از این دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، تفاوت‌های ظریفی بین آنها وجود دارد. در اصل، دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح جامع برای استراتژی‌های بازاریابی محسوب می‌شود که از کانال‌های دیجیتالی مختلف برای تبلیغ محصولات یا خدمات بهره می‌برد. بنابراین، تنها به اینترنت محدود نمی‌شود. در طرف مقابل، بازاریابی اینترنتی را داریم که با استفاده از مجموعه‌ای از استراتژی‌های بازاریابی تنها از طریق اینترنت انجام می‌شود.

اگرچه به نوعی زیرمجموعه‌ دیجیتال مارکتینگ است، به طور واقعی یک عامل اصلی به شمار می‌رود، زیرا بیشتر استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ در حوزه بازاریابی اینترنتی قرار می‌گیرند.

استراتژی‌های موثر در بازاریابی اینترنتی

در حالت کلی، هفت نوع اصلی از بازاریابی اینترنتی وجود دارد که در ادامه با هر کدام از آنها آشنا خواهید شد:

  1. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  2. سئو
  3. بازاریابی محتوا
  4. ایننفلوئنسر مارکتینگ
  5. بازاریابی وابسته
  6. ایمیل مارکتینگ
  7. تبلیغات پولی

روی هم رفته، هر کدام از این هفت نوع بازاریابی اینترنتی دارای استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مختلفی هستند. علاوه بر این، همه آنها به نوعی یکدیگر را تکمیل می‌کنند و بیشتر وقت‌ها با هم استفاده می‌شوند. در ادامه با بررسی هر کدام از آنها به شما نشان می‌دهیم که چطور با هم و به صورت جداگانه کار می‌کنند.

۱. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

اصولا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی همان فرآیند جلب توجه و فروش است که با استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام یا توییتر انجام می‌شود. این نوع بازاریابی دو نوع ارگانیک و پولی دارد که هر کدام را جداگانه به شما توضیح می‌دهیم.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ارگانیک

به طور کلی، تمرکز این نوع از بازاریابی روی ساخت یک جامعه و عمیق سازی روابط با مصرف کنندگان به منظور برانگیختن علاقه و وفاداری مشتری است. برای انجام این کار هم راه‌های زیادی وجود دارد. اول از همه، می‌توانید برند خود را به عنوان یک مرجع تصمیم گیری در جایگاه مناسب‌ خودتان قرار دهید. یک راه آسان برای انجام این کار برقراری ارتباط با دیگران و ارائه اطلاعات ارزشمند است.

یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این است که از قدرت روابط با مشتری نهایت بهره را ببرید. از این لحاظ، پاسخ دهی سریع به پرس و جوهای آنها در شبکه‌های اجتماعی، اعتبار برند شما را به رخ می‌کشد و باعث افزایش اعتماد افراد به محصولات یا خدمات‌تان می‌شود. مهمتر از آن، این نوع بازاریابی با بازاریابی محتوا ارتباط تنگاتنگی دارد، زیرا پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مکان ایده آلی برای تبلیغ محتوای ارزشمند به جامعه و جایگاه مناسب شما محسوب می‌شوند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی پولی

عموما برای استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی پولی جهت تبلیغ کسب ‌و کارتان روش‌های زیادی وجود دارد. بر این اساس، هر پلتفرم  گزینه‌های مختلف تبلیغاتی پولی را ارائه می‌دهد. برای مثال، فیسبوک را رد نظر بگیرید. در این پلتفرم می‌توانید برای تبلیغ پست‌های ارگانیک موجود هزینه کنید. علاوه بر این، می‌توانید یک تبلیغ اختصاصی فیسبوک را در راستای اهداف بازاریابی خودتان ایجاد کنید.

به خاطر داشته باشید که از بیشتر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی پولی به عنوان تبلیغات کلیکی (PPC) یاد می‌شود.

۲. سئو در بازاریابی اینترنتی

بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو (SEO) فرآیند بهینه سازی وبسایت‌ها و محتوای دیجیتال است که رتبه بندی موتورهای جستجو را برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان یک صفحه وب خاص بهبود می‌بخشد. اجازه بدهید مثالی بزنیم. فرض کنید که یک وبسایت تبلیغاتی دارید. می‌خواهید افراد با جستجوی کلمه کلیدی “تبلیغات آنلاین در ایران” وبسایت‌تان را در بالای نتایج جستجوی گوگل مشاهده کنند. در اینجا برای تحقق این هدف به سئو نیاز دارید.

همانطور که می‌دانید، گوگل پرطرفدارترین موتور جستجوی جهان است. یعنی تقریبا ۸۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهد. اما سئو در اینجا چه نقشی دارد؟ اصولا موتورهای جستجو با استفاده از ربات‌های خزنده در وب می‌خزند و فهرستی از محتوای موجود آنلاین را ایجاد می‌کنند. بنابراین، با جستجوی یک کلمه کلیدی توسط افراد در هر زمانی موتور جستجو مفیدترین و مرتبط‌ترین نتایج را برای آنها نمایش می‌دهد.  

3. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یعنی فرایند ایجاد، توزیع و تبلیغ پیوسته محتوای آنلاین مرتبط که به نحوی برای جذب، برقراری ارتباط و تبدیل بازار هدف‌تان به مشتریان طراحی می‌شود. بر این اساس، انواع و اقسام مختلفی از محتوا برای استفاده کسب و کارها وجود دارد که در ادامه با بعضی از آنها آشنا می‌شوید:

  • پست‌های وبلاگ
  • ویدیوها
  • مطالعات و گزارش‌های صنعت
  • اینفوگرافیک‌ها
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • پادکست‌ها
  • مطالعات موردی
  • ایمیل‌ها
  • وبینارها
بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا با انواع دیگر بازاریابی اینترنتی به خصوص بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سئو ارتباط نزدیکی دارد. همانطور که در بالا اشاره کردیم شبکه‌های اجتماعی یکی از کانال‌های اصلی برای توزیع و تبلیغ محتوا به شمار می‌روند. فراموش نکنید، کلید بازاریابی محتوا این است که قبل از اینکه چیزی به دست بیاورید چیزی را ارائه دهید.

۴. اینفلوئنسر مارکتینگ

اول از همه، باید بدانید که به چه فردی اینفلوئنسر گفته می‌شود. خب، یک اینفلوئنسر به بیان ساده فردی است که در دنیای مجازی فالوورهای نسبتا زیادی دارد. حالا اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ اساسا، اینفلوئنسر مارکتینگ فرآیند همکاری با اینفلوئنسرها برای تبلیغ یک محصول یا خدمات به فالوورهای آنها است. این نوع بازاریابی قبل از دیجیتال مارکتینگ تنها برای برندهای بزرگی در دسترس بود که می‌توانستند با سلبریتی‌ها همکاری کنند.

با این حال، این روزها دیگر همه می‌توانند این کار را انجام دهند و فقط کافی است سر کیسه را شل کنند. از این مهمتر، باید بدانید که میکرو اینفلوئنسرها در اینفلوئنسر مارکتینگ نسبت به سلبریتی‌ها عملکرد بهتری دارند. به هر حال، احتمالا بیشتر مصرف کنندگان محصولات را به توصیه فردی می‌خرند که می‌توانند با او ارتباط داشته باشند.  

5. بازاریابی وابسته

در اصل، بازاریابی وابسته فقط بازاریابی ارجاعی (referral marketing) آنلاین است. به عبارت دیگر، یک کسب ‌و کار با راه اندازی یک برنامه‌ به وبسایت‌های خارجی یا افراد برای هدایت ترافیک یا فروش کمیسیونی را پرداخت می‌کند. بر این اساس، مارکترهای اینترنتی و اینفلوئنسرها می‌توانند از طریق تبلیغ محصولات یا خدمات کسب و کارها دیگر کسب درآمد کنند. قابل درک است که بازاریابی وابسته به طور عمیقی با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و اینفلوئنسر مارکتینگ همراه است.

به هر حال، اینفلوئنسرها وظیفه تبلیغ بیشتر لینک‌های وابسته در محتوا یا شبکه‌های اجتماعی را به عهده دارند.

۶. ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی فرآیندی است که از ایمیل برای ارسال پیام‌های بازاریابی مستقیم به افراد جهت به دست آوردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان کنونی استفاده می‌کند. اگرچه ممکن است این نوع بازاریابی پرزرق و برق‌ترین نوع بازاریابی اینترنتی نباشد، نباید به هیچ وجه قدرت آن را دست کم گرفت. اما چرا؟ زیرا بازدهی متوسط آن ​​۱۲۲ درصد است. یعنی چهار برابر بیشتر از انواع دیگر بازاریابی اینترنتی مانند شبکه‌های اجتماعی و جستجوی پولی.

ایمیل مارکتینگ

حالا ایمیل مارکتینگ چطور کار می‌کند؟ خب، قبل از آغاز این بازاریابی باید بتوانید چندین آدرس ایمیل را به دست بیاورید. به همین دلیل، ایمیل مارکتینگ تقریبا همیشه با انواع دیگر بازاریابی اینترنتی مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا کار می‌کند. در این راستا، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی یشتر وقت‌ها با لید مگنت شروع می‌شود که به نوعی یک راه فانتزی برای اسم گذاشتن روی طعمه است.

طعمه هم معمولا می‌تواند یک کوپن تخفیف یا یک محتوای خاص و مطلوب مانند مانند کتاب الکترونیکی باشد. حتی بعضی از وبسایت‌ها به بازدیدکنندگان در ازای ثبت نام در خبرنامه ایمیلی \یشنهاد ۱۰ درصد تخفیف برای اولین خرید را می‌دهند. بازی از همینجا شروع می‌شود. به محض گرفتن آدرس‌های ایمیل می‌توانید به کمک محتواهای مفید، هدایا، تخفیف‌ها، دسترسی سریع به محصولات جدید و موارد دیگر مشترکین ایمیل خود را تشویق و ترغیب کنید.

همچنین، با استفاده از تقسیم بندی ایمیل هم می‌توانید فروش‌تان را افزایش دهید. یعنی ایجاد گروه‌های جداگانه‌ای از مشترکین بر اساس علایق شخصی و مراحل سفر خریدار.

۷. تبلیغات پولی

تبلیغات پولی نوعی از استراتژی بازاریابی اینترنتی است که در آن تبلیغ‌ کنندگان برای نمایش تبلیغات‌شان در موتورهای جستجو و پلت‌فرم‌های آنلاینی مانند اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب فیسبوک هزینه‌هایی را پرداخت می‌کنند. به این نوع تبلیغات بیشتر وقت‌ها تبلیغات پولی گفته می‌شود. یعنی تبلیغ کنندگان با هر بار کلیک یک کاربر روی یکی از تبلیغات‌شان باید هزینه مشخصی را بپردازند. با این وجود، اساسا تبلیغات پولی بیشتری نسبت به تبلیغات کلیکی وجود دارد.

در این راستا، بسیاری از پلتفرم‌ها از تبلیغ‌ کنندگان بسته به اهداف بازاریابی از روش‌های مختلفی هزینه‌هایی را دریافت می‌کنند. این روش‌ها عبارتند از:

  • هزینه به ازای هر هزار نمایش (CPM): هر بار که از تبلیغ‌تان ۱۰۰۰ بار بازدید شود باید هزینه‌ای را پرداخت کنید
  • به ازای هر نمایش (CPV): به ازای هر بازدید ویدیویی باید هزینه‌ای را بپردازید
  • هزینه به ازای اقدام (CPA): هر بار که یک کاربر اقدام خاصی را انجام می‌دهد یا به مشتری تبدیل می‌شود باید هزینه‌ای را پرداخت کنید